5 Mart 2014 Çarşamba

Kurbağa çiftliğiyle kazanacaklar

Türkiye ekonomisinde hızlanan sektör çeşitliliği kurbağa ve salyangoza kadar uzandı. Kilosu 150 euroya kadar alıcı bulan bu ürünlerle ilgili ilk çiftlik ve laboratuvarı kuran Edirne, küresel pazarın yeni oyuncusu oldu. Genellikle Roman vatandaşlar tarafından toplayıcılığı yapılan kurbağa ve saylongazda katma değer hareketi başlatan Edirne'nin hedefinde sadece bu alanda yıllık 50 milyon TL ciroya ulaşmak var. 2013'te 6 milyon TL ciro yapan sektörden 500'den fazla aile geçimini sağlıyor. Edirne'nin bu süreçteki en büyük destekçisiyse Çevre ve Şehircilik Bakanlığı oldu. Sektörün gelişmesi için üç üniversite, 1 yıl boyunca araştırma yaptı. 

KENDİLERİ İŞLEYECEK 

Kurbağa ve salyangozun ilaç yapımından kozmetiğe, yapıştırıcıdan gıdaya kadar 25 alanda kullanıldığını tespit eden akademisyenler yatırımın adresini Edirne olarak gösterdi. Şehirdeki kurbağa toplayıcılarının ihracatta söz sahibi olmaya başladığını belirten Edirne Kurbağa ve Salyangoz Toplayıcıları Derneği Başkanı Çetin Örs, hedeflerinin kurbağaların ucuza satılmasını engellemek olduğunu belirtti. Örs, şu an bir kilo kurbağanın 7.5 ila 9 TL arasında Bulgaristan'a satıldığını, bu ülkenin ise aynı kurbağaları 25 liraya Fransa'ya sattığını belirtti. 

ROMANLAR İŞ HAYATINA HIZLI GİRDİ2013'ü "Roman yılı" ilan eden Edirne Valiliği de konuyla ilgili yoğun bir faaliyet yürütüyor. Eğitimden girişimcilik desteklerine kadar 15 ayrı projeyi hayata geçiren valilik, bu sayede 50'den fazla Roman vatandaşın iş hayatına girmesini sağladı. Bu sayede Romanlar'ın iş dünyasına etki endeksi hazırlandı. Bu grubun en büyük sorunları arasında kurumsallaşma ve şirketleşme yer alıyor.

ŞEHRİN İNOVASYON KARNESİ
* Faydalı model-patent (2013): 12 
* Ar-Ge mühendisi: 45 
* Ar-Ge merkezi: 3 
* Ar-Ge projelerinin toplamı: 116 
* Üniversiteyle çalışan KOBİ: 44 
* TÜBİTAK-KOBİ projeleri: 51 
* KOSGEB-KOBİ projeleri: 225 
* Avrupa Birliği projeleri: 140 
* 25 yaş altı girişimci: 68 

HAFTANIN İCADI

Çok amaçlı lavabo yaptı, ödülü kaptıÇimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği tarafından düzenlenen seramik tasarım yarışmasından bir ilk çıktı. Sağlık gereçleri kategorisinde birinci olan Mehmet Oğuz, tek lavabo görünümü altında el-ayak yıkamaya ve çocukların kullanımına uygun üç ayrı bölümden oluşan çalışması için patent alacak. Fonksiyonel yapısı ile dikkat çeken ve kullanım alanı bakımından tasarruf sağlayan lavabo, yetişkin ve çocuklara özel olarak tasarlandı. Ödüllü tasarım, tek ayaklı lavabo görünümü altında yanlara doğru açılan üç ayrı bölümden oluşuyor. Üst lavabo yetişkinlerin kullanımına sunulurken, yana doğru açılan en alt lavabo hem küçük çocukların kolaylıkla erişimine olanak tanıyor, hem de yetişkinlerin ayak yıkamasına uygun bir yapı sergiliyor. 

KOBİ AKADEMİ

HAFTANIN FIRSATI

Kadınlar iş hayatına börek açarak girecekBoşnak göçmeni Samet Balkan tarafından 2002'de kurulan Boşnak Börekçi'nin İzmit, İstanbul ve Çorlu'da 33 şubesi var. Şubelerin beşi şirket tarafından işletiliyor. Diğerleri ise franchising sistemiyle açılmış. Samet Balkan, "Atölyemizde 70 kadın çalışıyor. Böreklerimiz elle açılıyor" diyor. Boşnak Börekçi franchise giriş bedeli almıyor. Ayrıca sürekli franchise ödemesi de alınmıyor. 60-120 metrekarelik bir şubenin yatırım tutarı 60-120 bin TL arasında değişiyor" dedi. 

Denizli Kebap İstanbul'da girişimci arıyorDenizli yöresine ait Denizli Kebap 258, franchise vererek büyüme kararı aldı. İlk restoranını ise İstanbul Beykent'te açan Denizli Kebap 258'in sahibi Hakan Kanbir, "Tesisimiz, Denizli fırın kebabını İstanbul'da yapan ilk ve tek restoran özelliğini taşıyor. Kebabın yanı sıra Ege mutfağına ait birçok yemek hazırlıyoruz. Yemeklerimizi Silivri'deki çiftliğimizde organik olarak yetiştirilen sebzeleri kullanarak yapıyoruz" diyor. Denizli Kebap 258, önümüzdeki dönemde İstanbul'da üç restoran daha açacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder