5 Ocak 2014 Pazar

Türkiye kürk üretiminde dünyanın zirvesinde

Türkiye, ‘yünlü deri’ diye bilinen kürk üretiminde, İtalyan ve İspanyollar’ı sollayarak dünyanın bir numarası oldu. Dünya jet sosyetesinin kürkleri Türk dericilerden gidiyor.

Son yıl­lar­da­ki atı­lım­la­rıy­la dün­ya pa­zar­la­rın­da­ki ağır­lı­ğı­nı ar­tı­ran Türk de­ri sek­tö­rü, yün­lü de­ri­de dün­ya­nın bir nu­ma­ra­sı ol­du. De­ri­ci­ler, pi­ya­sa­da ‘kür­k’ ola­rak bi­li­nen yün­lü de­ri­de, hem üre­tim mik­ta­rı hem de ka­li­te açı­sın­dan ra­kip­siz. En önem­li­si de Tür­ki­ye­’de üre­ti­len kürk­le­rin, av hay­van­la­rın­dan el­de edi­len de­ri­ler ol­ma­ma­sı. Türk De­ri Vak­fı Baş­ka­nı Ru­ken Mız­rak­lı, “Dün­ya­ya kürk sa­tı­yo­ruz ama av hay­va­nı de­ğil, eti için ke­si­len hay­van­la­rın de­ri­le­ri­ni kul­la­nı­yo­ru­z” de­di.

Mil­li ser­vet çö­pe gi­di­yor

Yıl­da 4 mil­yar do­lar­lık ih­ra­cat ya­pan ve ta­sa­rım­da­ki ba­şa­rı­sı ile yurt­dı­şın­da bü­yük ta­lep gö­ren Türk de­ri sek­tö­rü, yur­ti­çin­de­ki yan­lış hay­van ke­sim­le­ri se­be­biy­le, ham de­ri­de it­ha­lat­çı du­ru­ma düş­mek­ten şi­kâ­yet­çi. Ham de­ri­nin bü­yük kıs­mı­nı it­hal et­mek zo­run­da kal­dık­la­rı­nı be­lir­ten Mız­rak­lı, şöy­le de­vam et­ti: “Kü­çük­baş­ta it­ha­lat ora­nı yüz­de 85’i bu­lu­yor. Za­ten az olan de­ri­yi bir de iyi sak­la­ya­mı­yo­ruz. Yan­lış ke­sim ya­pı­lı­yor. Mil­li ser­ve­ti­miz çö­pe gi­di­yor.”

Dün­ya­da de­ri ar­zı son yıl­lar­da sü­rek­li aza­lı­yor. Bun­da hem hay­van­cı­lı­ğın hem de et tü­ke­ti­mi­nin düş­me­si­nin önem­li ro­lü var. Mız­rak­lı­’ya gö­re bu du­rum sek­tör­de fi­yat­la­rı ar­tır­dı. De­ri sek­tö­rü ham de­ri­de it­ha­lat­çı ol­sa da, ham de­ri­yi iş­le­ye­rek yük­sek kat­ma de­ğer­le sat­ma­sıy­la öne çı­kı­yor. En bü­yük ih­ra­cat pa­zar­la­rı Av­ru­pa ül­ke­le­ri­nin ya­nı sı­ra Rus­ya ve Çin. Mız­rak­lı, “İ­tal­ya­’dan bi­le ham de­ri alı­yo­ruz ve on­la­ra iş­len­miş ola­rak ge­ri sa­tı­yo­ru­z” de­di.

Ta­sa­rım ve Ar-­Ge

Ru­ken Mız­rak­lı Tür­ki­ye gi­bi ül­ke­le­rin ih­ra­cat­la­rı­nı ar­tır­ma­sı­nın yo­lu­nun ar­tık mik­ta­rı de­ğil kat­ma de­ğe­ri ar­tır­mak­tan geç­ti­ği tes­pi­ti­ni ya­pa­rak, de­ri sek­tö­rü­nün de bu­na odak­lan­dı­ğı­nı söy­le­di. De­ri ürün­le­rin­de en faz­la ha­fif­li­ğin ta­lep edil­di­ği­ni vur­gu­la­yan Mız­rak­lı, de­ri ce­ket­te 600 gra­ma ka­dar düş­tük­le­ri bil­gi­si­ni ver­di. Rus­ya gi­bi çok so­ğuk böl­ge­ler­de, so­ğuk­tan ko­run­mak için de­ri­nin zo­run­lu­luk ol­du­ğu­nu ha­tır­la­tan Mız­rak­lı, ta­sa­rım ve Ar-­Ge ile çok so­ğuk ol­ma­yan böl­ge­ler­de de de­ri­yi ter­cih edi­le­bi­lir ha­le ge­tir­dik­le­ri­ni ifa­de et­ti.

Çizmeleri çekip fabrikaya gidiyorum

Ruken Mızraklı, tamamen erkek egemen bir sektördeki tek kadın üretici. 1990 yılından bu yana ortağı Seyit Ali Gündüz ile deri üretimi yapan Mızraklı, “Çizmeleri çekip fabrikaya girmeden bu iş olmaz. Gereğini yapmak zorundayız. Ben de öyle yapıyorum ama işimi seviyorum” ifadesini kullandı.

Mızraklı: Bütçemizi içeride kullanamıyoruz

Dış pi­ya­sa­da çok ta­nı­nan ve ta­lep gö­ren Türk de­ri­si­nin, içe­ri­de ay­nı oran­da bi­lin­di­ği söy­le­ne­mez. Bu­nun en önem­li se­be­bi ta­nı­tım büt­çe­le­ri­nin yurt­dı­şın­da kul­la­nıl­ma zo­run­lu­lu­ğu. Mız­rak­lı, “Ta­nı­tım büt­çe­si ken­di pa­ra­mız ama dev­let bu­nun yüz­de 90’nı­nı yurt­dı­şın­da kul­lan­ma zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ri­yor. De­ri Ta­nı­tım Gru­bu da­ha çok dı­şa­rı­sı için ça­lı­şı­yo­r” de­di.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder