Çin yönetimi tarihi İpekyolu'nu canlandırmak için yeni bir çılgın projeye hazırlanıyor. Avrasya Hızlı Treni (AHT) 6 bin kilometrelik bir hatta, Kırgızistan, Tacikistan, Özbekistan, Türkmenistan ve İran'dan geçerek Türkiye'ye ulaşacak. Pekin Yönetimi, Şincan Uygur bölgesinden başlayacak projeye 150 milyar dolar harcayacak.
TÜRKİYE'YE YARAYACAK
AHT'yi aynı zamanda, Türkiye'nin öncülük ettiği Kars-Ahılkelek-Tiflis-Bakü tren hattı, Avrasya ve Kafkasya'nın kesişme noktasında karşılayacak. Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi Başkanı Hasan Kanbolat, Çin faktörü ile Kars-Ahılkelek-Tiflis-Bakü hattının bile, 20 yıl içerisinde yıllık 30 milyon tonluk bir kapasiteye ulaşmasının beklendiğini dile getirdi. Türkiye, bu tren hattı sayesinde stratejik önemini artıracağı gibi, kendi ihracat mallarına alternatif pazarlar bulabilecek.
ÜÇÜNCÜ KÖPRÜYÜ DE HESABA KATIN
Marmaray ve Boğaz'ın altına inşa edilen Avrasya Tüneli vasıtasıyla Çin ve Türkiye hattı kesintisiz olarak Avrupa'ya kadar ulaşacak. Yapımı devam eden üçüncü köprüden geçecek olan demiryolu (tren hattı) ise yine Orta Asya ve uzakdoğu mallarının Avrupa'ya ulaşmasını sağlayacak. Dünyanın en büyük ikinci ekonomisi Çin, 4 trilyon doları aşan dış ticaretinin yaklaşık yarısını Avrupa, Ortadoğu ve Orta Asya'yla ülkeleriyle yapıyor. Bu ticaretin büyük oranda deniz yollarına bağımlı olduğu düşünülürse, projenin Çin'in projeye 150 milyar dolar harcamasının nedeni anlaşılabilir.
2020'DE HİZMETE GİRER
Çin'in en büyük lokomotif üreticisi olan CSR şirtketinin başkanı Zhao Xiaoyang ise, hattın büyük ölçüde 2020'de hizmete girip, 2030'da tümüyle tamamlanacağını söyledi. Projeyi 'Yeni İpek Yolu' şeklinde tanımlayan Zhao, hızının yolcu trenleri için saatte 200 kilometre, yük trenleri için ise saatte 160 kilometre olacağını duyurdu. Uzmanlar, tren hattına Çin'in öncelik verdiğini ve finansman konusunda eli açık davranmaya hazır olduğunu ifade etti. Pekin yönetimi, özellikle ABD'nin de dahil olduğu deniz ihtilaflarının oluşturduğu potansiyel risk nedeniyle projeye önem veriyor.
STRATEJİK REKABET ALANI AVRASYA
Çin'in bu yatırımdaki en önemli amacı ise, ihracat mallarına kolay, ucuz ve hızlı pazarlar bulabilmek, nihayetinde de Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşmak. Günümüzde Çin ve Hindistan ekonomilerinin ağırlıklarının artması ve Orta Asya ülkelerindeki enerji havzaları ile İpekyolu bölgesi dünyanın gözdesi oldu.Enerji fiyatlarındaki artış nedeniyle özellikle İpekyolu güzergahındaki ülkelerin refah artışı dış ticarete de olumlu yansıdı. Son yıllarda Çin ve Rusya blokunun Orta Asya ve İpekyolu ülkelerine yönelik altyapı faaliyetleri özellikle dikkat çekiyor.
Enerji hatları için güzergah
Akdeniz Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mustafa Yıldıran, gelişen İpekyolu ülkeleri ticaretinin, küresel ekonomiye hayat enerjisi sağlayacak bir refah sahası olacağını belirterek, 'Burası dünyadaki doğalgaz kaynaklarının yaklaşık yüzde 55'ine, petrol kaynaklarının yüzde 30'una sahip ekonomileri bulunduğu bir enerji deposu. Aynı zamanda Çin ve Hindistan gibi dünyanın en kalabalık nüfuslarına sahip olması nedeniyle cazip bir pazar' dedi.
Küresel güç olmanın yolu
Mustafa Yıldıran, günümüzde enerji bölgelerine yapılan altyapı yatırımlarının ülkelerin vizyonunu yansıttığını dile getirdi. Yıldıran ayrıca, Çin ekonomisinin dinamik yönüne dikkat çekerek konunun önemini 'Türk ekonomisinin küresel ölçekte bir güç olması İpekyolu bölgesinin enerji ve ticaretindeki yükselen fırsatlardan yararlanabilme gücüne bağlı' diyerek özetledi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder