6 Aralık 2013 Cuma

1,5 saatlik yol 6 dakikaya düşecek!


Orta açıklığı bin 550 metre, uzunluğu 2 bin 682 metre olduğu için dünyanın 4'üncü büyüğü unvanını alacak asma köprü için denizin ortasına inşa edilecek 252'şer metrelik iki dev kulenin oturacağı kesimlerde zemin iyileştirilmesi amacıyla 2 metre çapında, 34 metre boyunda 195'er çelik kazıkların çakılması tamamlandı.
Kulelerin temelini oluşturacak, imalatı Altınova-Kaytazdere mevkisinde süren, "17 katlı apartman yüksekliğinde" ve yaklaşık 38 bin 400 ton ağırlığındaki kesonlar, yüzdürülerek gelecek yıl mart ayında denize batırılacak.
Gebze-Dilovası ile Yalova-Hersek Burnu'nu bağlayacak İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü tamamlandığında mevcut karayoluyla 1,5 saat, feribotla 1 saati bulan yolculuğun süresi, 6 dakikaya düşecek.
6 şerit yol
Projede görevli 400'ü mühendis 4 bin 300 personel, bin 70 iş makinesiyle özellikle asma köprü ve tünel yapımlarında günün 24 saati esasına göre çalışıyor.
Deniz seyrüsefer boşluğu bin metre uzunluk ve 64 metre yüksekliğe sahip olacak köprünün üzerinde ise her yöne 3 şeritten oluşan toplam 6 şerit yol bulunacak.
Bölgenin ağır sismik koşullara sahip olması nedeniyle "sismik taban yalıtım yöntemi" kullanılarak tasarlanan köprü, bu konuda dünyadaki uzun açıklığa sahip köprüler arasında ilk uygulama olacak.
Bitirildiğinde yılda yaklaşık 650 milyon dolar işletme kazancı sağlaması beklenen köprünün ömrünün en az 100 yıl olacağı tahmin ediliyor.
"Dünyanın sayılı projelerinden biri"
Kamu Özel Sektör Ortaklığı Bölge Müdürü İsmail Kartal, yaptığı açıklamada, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesinin, dünyanın sayılı projeleri arasında yer aldığını, maliyetinin ise yaklaşık 9 milyar doları bulacağını söyledi.
Otoyolun uzunluğunun yaklaşık 400 kilometre olduğu bilgisini veren Kartal, şöyle devam etti:
"Projemizin yapım süresi her ne kadar 7 yıl gibi öngörülmüş ise de en kısa sürede yapılmasını hedeflemekteyiz. Özellikle Bursa'ya kadar olan kesimi, 2015 yılı itibarıyla bitirmeyi planlıyoruz. İzmir kesiminde de özellikle Kemalpaşa'dan itibaren yaklaşık 20 kilometrelik kısmını ve Kemalpaşa bağlantı yolunu da yine 2015 yılı içinde, öngörülmeyen bir durum ortaya çıkmazsa bitirecek şekilde programımız devam etmektedir. Projenin tamamını öngörülmeyen durumların ortaya çıkmaması halinde inşallah 2017 yılı içinde bitirmeyi planlıyoruz."
İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü 2015'te bitirilecek
Kartal, köprülerin büyüklüğünün, orta açıklığıyla mukayese edildiği bilgisini vererek, dünyanın en büyük projeleri arasında yer alan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü'nün, bu bakımdan şu anda 4'üncü sırada yer aldığını anlattı.
Gerek ayakların oturduğu gerekse ankrajların (çelik halatların bağlandığı beton blok) bulunduğu kesimin tamamen denizde yer aldığına işaret eden Kartal, zor koşullara rağmen dünyada bu ölçekteki köprülerin inşaat süresinin yarısı kadar bir dönemde çalışmaları tamamlamayı hedeflediklerini bildirdi.
Buna benzer köprülerin, başka ülkelerde 5 yıldan önce tamamlanamadığına dikkati çeken Kartal, "Bu köprüyü başlangıcından itibaren 3 yıl içinde bitirmeyi planlıyoruz. Bugün geldiğimiz noktada fiziki olarak yüzde 25-30'lardayız. İnşallah 2015 yılında bitirmeyi planlıyoruz" ifadesini kullandı.
Bir keson, "17 katlı apartman" yüksekliğinde
Köprü inşaatında gelinen aşamaya da değinen Kartal, Kuzey ve Güney kulelerinin temeli olan "keson" imalatlarının, iki aşamada yapıldığını aktardı.
Hersek Şantiyesi'ndeki kuru havuzlarda yapımı bitirilen kesonların, yüzdürülerek 5 kilometre uzaklığındaki Kaytazdere mevkisinde bulunan ıslak havuza (kıyıdan yaklaşık 300 metre açıkta inşa edilen geçici platform) taşındığını dile getiren Kartal, şunları kaydetti:
"Kaytazdere'deki kesimde de imalatımız yoğun şekilde, günde ortalama 600-700 metreküp beton dökecek şekilde devam ediyor. Islak havuzdaki imalatımız bittiği takdirde kesonumuzun yüksekliği 42 metreye ulaşacak. 2014 yılının mart ayında, 42 metrelik, 17 kat apartman yüksekliğinde, yaklaşık 38 bin 400 ton ağırlığında, taban alanı 3 bin 600 metrekare olan bir yapıyı, Kaytazdere'deki bu kesonları yüzdürerek denizin ortasına götürüp batırma işlemini gerçekleştireceğiz."
Mart ayında kesonlar yüzdürülüp batırılacak
Kartal, batırma işlemi sonrası deniz yüzeyinde ikişer metrelik bir kısmın görülebileceğini, kulelerin bu imalat üzerinde 252 metreye kadar yükseleceğini belirtti.
Şimdiye kadar çalışmalarının ağırlıklı olarak deniz tabanında gerçekleştiği bilgisini veren Kartal, şöyle konuştu:
"Kulelerin oturacağı kesimlerde yaklaşık 6 bin 400 metrekarelik alanda taban kazısı yaptık. Yine orada zemin stabilitesine yönelik 195'er adet, her bir ayakta 2 metre çapında, 34 metre boyunda kazıklar çaktık. Onun üzerine granül malzeme getirdik. Bu işlemlerin tamamı bitti; deniz altında. Daha sonra ıslak havuzdaki imalatımız bittiği takdirde bunlar da yüzdürülerek getirilip buraya batırılma işlemi yapılacak. Mart ayının ilk haftası ile 15'i arasında oradaki hava durumuna bağlı olarak yapacağız. Çünkü bu konu, denizin dalgasıyla ilişkilidir. Deniz şartlarının müsait olması halinde iş programımıza göre mart ayının ilk haftasıyla 15'i arasında batırma işlemlerini gerçekleştireceğiz."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder